Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > > Aktuality ZŠ > Exkurze do cukrovaru Dobrovice a Škoda muzea v Mladé Boleslavi

Exkurze do cukrovaru Dobrovice a Škoda muzea v Mladé Boleslavi



Dne 4. 11. 2024 navštívili žáci osmé a deváté třídy provoz cukrovaru v Dobrovicích a Škoda muzeum v Mladé Boleslavi. Tato exkurze byla doplněním výuky chemie a fyziky ve zmíněných ročnících.

Dobrovický cukrovar je největším, nejstarším a zároveň nejmodernějším závodem svého druhu v České republice. Byl založen již v roce 1831. V roce 2006 přibyl k cukrovaru také lihovar s kapacitou přes 1 milion hektolitrů bezvodého lihu, což z něj činí největší průmyslový lihovar v České republice. Od roku 2012 je potom součástí areálu také čistírna lihovarských výpalků, na které jsou zpracovány vedlejší produkty výroby lihu na biomethan. Dobrovický závod pracuje zcela v souladu s principy cirkulární ekonomiky, kdy dokáže cukrovou řepu zpracovat bezezbytku a bezodpadově. Hlavními produkty jsou cukr, líh, krmiva, hnojiva, zemina, voda z úpravny a energie.

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi je firemní automobilové muzeum. Na ploše 1800 m² vystavuje okolo 500 exponátů, včetně 46 automobilů, řady motocyklů a jízdních kol z dlouhé historie firmy Škoda Auto a jejího předchůdce Laurin & Klement. Na podzim 2012 byla otevřená nová expozice.  Expozice je rozdělena na tři tematické oblasti: v první s názvem Evoluce jsou nejdůležitější produkty Škody až po nejnovější studie, včetně prvního automobilu z roku 1906 o výkonu sedmi koní, závodní auto 720 Spider, Škoda1100, Super sport Ferat, v sekci Tradice jsou vozy z různých období, účast v motoristickém sportu, vývoj loga a osobnosti a události spojené se značkou. V části Preciznost je k vidění t rekonstrukce historického vozu v různých fázích vývoje na čtyřech různých exponátech.

Žákům naší školy se exkurze velmi líbila a obohatila je o řadu poznatků z výroby cukru, lihu i o historii vozů Škoda.

Mgr. Václav Hylmar